vrijdag 15 mei 2009

Laatste verslag Albi

In de twee voorbije weken hebben we weer veel nieuwe indrukken opgedaan tijdens het observeren in de stageschool. Maandag waren we opnieuw te gast in CM1 (4e leerjaar) waar we reeds observeerden.
Enkele bedenkingen:
- De lln. moesten tijdens de les Frans 3 korte teksten lezen. Bij de bespreking, waar het vooral ging over alinea’s en opbouw van de tekst, gebruikte de lk. een ‘onzichtbare’ tekst i.p.v. te werken met de teksten die de kinderen lazen.
- Heel wat kinderen zijn schijnbetrokken. De lk. merkt dit niet op.
- De lln. hebben geen werkboeken en weinig leerboeken. Ze moeten per vak alles in schriften schrijven. Toch schrijven de kinderen nog heel traag.
- Tijdens de les breuken maakt de leerkracht het onnodig moeilijk en komt hij niet tot de kern (bij een breuk verdeel je de eenheid in het aantal dat de noemer aangeeft en neem je het aantal delen dat de teller aangeeft). Hij verwijst telkens naar de klok terwijl wij toch ook andere referenties zouden nemen (bv. een balk, een vierkant,…) zodat de kinderen zich niet te veel vastpinnen op de klok.
- Het Engelse accent van de lk. is echt niet wat het moet zijn. Hij spreekt de woorden verkeerd uit waardoor de lln. het verkeerd leren.
Dinsdag gingen we naar de Grande Section (3e kleuterklas). Dit was een aangename ervaring omdat we een heel goede leerkracht aan het werk zagen. Ze was vriendelijk in de omgang met de kinderen en hanteerde een gestructureerd dagverloop. Opnieuw viel ons op dat de Franse kleuters al heel zelfstandig zijn. Zo werkten ze goed in groepjes tijdens wiskundespelletjes. Dit verliep heel vlot.
Donderdag observeerden we bij de Petits en Moyens (1e en 2e kleuterklas). Terwijl de kleinsten rustten, kregen we uitleg over het dag- en weekverloop in deze klas. We zagen heel wat leuke activiteiten. De lk. werkt vaak met prentenboeken. Hij bespreekt die samen met de kinderen en vervormt de verhalen samen met hen tot hun eigen verhaal. Daar maken ze dan zelf een album van of ze vertellen het verhaal a.d.h.v. gekleurde stickers die elk hun eigen code hebben (bv. een zwarte bol is de wolf, een roze bol is een biggetje,…). Deze kinderen zijn al in staat om woorden in drukletters correct over te schrijven. We waren hiervan onder de indruk.
Vrijdag was er geen les omdat het 8 mei was, de dag dat het einde van WOII gevierd wordt.
Deze week gingen we op bezoek bij CM2 (5e en tevens laatste jaar van de lagere school). De leerkrachten in deze klas werken in duobaan dus we zagen 2 leerkrachten aan het werk.
Wat ons opviel:
- Bij de ene leerkracht ligt het tempo veel lager dan bij de andere leerkracht.
- Klasaankleding is zoals bij ons: klasafspraken, kaarten, tijdband, tekeningen van de lln., vlakke figuren,…
- Het oefenen van hun theaterstuk verliep heel vlot en de kinderen kenden goed hun tekst.
- De maaltafels zijn een echte ramp. Dit is echter niet alleen in deze klas het geval, maar in alles klassen. De maaltafels zijn niet geautomatiseerd waardoor andere oefeningen ook veel trager gaan (schaalberekening, oppervlakte,…)
Maandag en dinsdag zullen we nog observeren bij de allerkleinsten, tout petits en petits (peuter- en 1e kleuterklas) en dan zit onze buitenlandse stage erop.

Mevrouw Van Uytvanck stelde ons nog volgende vraag:
Kregen jullie concrete antwoorden op de vragen die aan de maître-formateur gesteld werden en zijn jullie daar iets mee in België?

De meeste vragen die de studenten stelden gingen over lecture. Deze leeslessen gaan er helemaal anders aan toe dan bij ons. Men werkt meestal met albums en boeken en minder met losse teksten. Er kwamen dus vragen zoals: ‘Hoe lang werk je met 1 album?’ Deze maître-formateur werkt vaak een volledige week aan 1 tekst en oefent elke dag een andere doelstelling (lezen, begrijpen, spelling,…). De lln. schrijven vaak stukken tekst gewoon over om de spelling te oefenen.
Verder gaf de maître-formateur nog tips om aan ‘écriture inventée’ (stellen) te werken. Zij heeft in haar klas een doos staan met prenten in. De lln. trekken een prent waar ze dan een tekst over schrijven.
Andere vragen en antwoorden:
- Wat doe je met lln. die overschrijven van andere lln.?
→ Zeggen dat dat pech voor hem/haar is. Hij of zij verliest tijd om te leren want op die manier leert hij/zij niks bij.
- Wat doe je met lln. die het antwoord opsteken?
→ Opmerken dat hij/zij op die manier verhindert dat anderen iets bijleren.

Woensdag pakken we onze valiezen en donderdagavond zijn we terug in België en zit ons Franse avontuur, waar we met veel leuke herinneringen naar zullen terugkijken, erop.

Geen opmerkingen: