Na een rustgevende paasvakantie zijn er we er volledig terug ingevlogen. We hebben toen onze laatste week les gehad. Zo volgden we ‘formation général’, ‘fysique et technologie’, ‘musique’ en we hebben ook een maître formateur aan het woord gehad.
De lessen ‘fysique et technologie’ waren heel interessant. We praatten over de lucht, energie, elektriciteit. Er kwamen tijdens die lessen 2 leerkrachten praten over hun project dat ze gerealiseerd hebben in hun klas.
De muziekles was heel leerrijk. Het ging over de stem en daarbij konden we enkele gegevens van onze opleiding aan hen meegeven. (genoeg drinken, klas verluchten,…) Verder deden we verschillende oefeningen om je stemgebruik te variëren. We beschreven ook elkaar stem (toonhoogte, timbre, snelheid, …)
Tijdens de les van de maître formateur kregen we antwoorden op algemene vragen die onze medestudenten hadden over hun stage.
Enkele vragen:
- Wat te doen als een leerling het antwoord steeds opsteekt?
- Wat te doen als een leerling afkijkt?
Toen zat de laatste les van onze opleiding erop.
De tweede week zijn we terug naar onze stageschool gegaan om te gaan observeren. De directrice had een planning opgesteld zodat we in veel verschillende klassen de komende weken kunnen gaan kijken.
Maandag zaten we in CM1 (4de leerjaar). Wat ons het meest opviel was het trage tempo van de leerkracht. De leerlingen hebben maar vier vakken gehad die dag. (Frans, wiskunde, Engels en geschiedenis)
Enkele bedenkingen:
- De leerlingen schrijven nog heel traag in vergelijking met de leerlingen van bij ons.
- Bij zinsleer (onderwerp-bepaling-werkwoord) hebben de leerlingen het nog heel moeilijk. Zelfs het onderwerp aanduiden in de zin lukt vaak nog niet. De leerlingen deden anderhalf uur om 3 zinnen te ontleden, 4 werkwoordsuitgangen in te vullen en werkwoorduitgangen te herhalen. Dit was echter geen nieuwe leerstof maar inoefening.
- Wiskunde: Er werd slechts één vraagstuk ingevuld op 1 uur. De leerkracht schenkt veel aandacht aan herhaling, inoefenen. Dit is op zich niet slecht maar het tempo lijdt er enorm onder waardoor de sterke leerlingen zich dikwijls vervelen.
- Het klaslokaal is niet zo aantrekkelijk: weinig aankleding, kale en witte muren, bijna geen educatieve posters.
- De klassen worden ook niet verlucht, maar dit is bij ons in België ook vaak een probleem.
Dinsdag en donderdag (woensdag is er geen school) gingen we observeren in CE2 (3de leerjaar). We werden op een toffe manier onthaald. De leerkracht trok tijd uit om ons voor te stellen. We kregen ook de kans om de verschillen tussen Franse en Belgische scholen te zeggen. De leerlingen mochten ons als afsluiting van alles vragen. Daarna gingen ze van start. Het tempo lag in deze klas veel hoger. De leerlingen kregen volgende vakken: korte herhaling (het uur), lezen, schrijven, wiskunde, Frans, kunstgeschiedenis, geschiedenis, voorbereiding van het dictee, aardrijkskunde, biologie, wiskunde en als afsluiting van de week een kort filmpje.
Opmerkingen:
- Het is een hele grote klas: 29 kinderen. Dit is vaak zo in Franse scholen. Er zijn weinig klassen maar wel steeds hele grote klassen van ongeveer 30 leerlingen.
- Deze klas is wel heel aangenaam aangekleed. (posters van de streek, wereldkaart, boekenrek, leerstof op gekleurd papier,…)
Algemeen:
- Er is een groot verschil tussen de klassen. CE2 werkt veel efficiënter en veel sneller. Ze zien ook veel meer op 1 dag. De leerkracht kon het heel goed en op een toffe manier uitleggen waardoor de leerlingen veel meer gemotiveerd en geconcentreerd waren dan in CM1.
- Een beloningssysteem hebben we nog in geen enkele klas gezien.
- De leerlingen hebben een hele lange middagpauze: van 11.30 tot 14.00. De lessen eindigen om 17.00. Er is dan ook nog kans om naar de studie te gaan. Dit is van 17.00 tot 18.30. Het zijn dus lange schooldagen.
vrijdag 15 mei 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten