Hallo,
Het is nu maandag en tijd voor een nieuw verslag. La semaine commune is goed afgelopen. Op mijn blog kan je het resultaat bewonderen. Er staat een worddocument en een PowerPoint presentatie op.
Vandaag hadden we onze eerste dag stage. We waren enorm benieuwd hoe het onderwijs er hier in Frankrijk aan toe gaat. We zijn eigenlijk enorm verschoten! We kwamen in een klas CP-CE1 terecht. Dit is het eerste en tweede leerjaar. Het eerste wat ons opviel was dat de klas enorm netjes was. Alles lag mooi in kasten, bakken, hokjes,…
Ook de klas opstelling was leuk gevonden. Verder in het bericht kan je een foto vinden van de klas.
De leerlingen begonnen met een lesje engels. Ze hebben al Engels vanaf het eerste leerjaar! Maar bij die les hadden we toch wel ons bedenkingen: woorden werden verkeerd uitgesproken, weten de kinderen wat ze zeggen/zingen, …
Vervolgens gingen de leerlingen van het eerste leerjaar lezen. We waren verwonderd hoe goed ze dat al konden. Achteraf vroegen we aan de mentor hoe dat kwam. Het antwoord was simpel… ze leren al lezen in de 2de kleuterklas. Ze leren ook via klanken nieuwe woorden. Ze leren dus op een heel andere manier lezen dan bij ons in België.
Tot de middag vonden we het Franse onderwijs beter dan het onze. Onze mening was snel veranderd bij het zien van de wiskundeles. De leerlingen mogen van de leerkracht op hun vingers tellen. Lln van het tweede leerjaar telden op hun vingers bij de bewerking 17 + 5. Ook worden de kinderen helemaal niet gestimuleerd om te hoofdrekenen. Ze mogen bij alle oefeningen hun rekenmachine gebruiken. Dit mag bij ons alleen in de hogere graden wanneer ze vraagstukken maken.
Op het einde van de wiskundeles vroeg de leerkracht aan de kinderen van het eerste leerjaar de volgende oefening: “J’ai 88. J’enlève 6 … c’est combien?” De leerkracht schreef niets op het bord. De leerlingen moesten dit zomaar uit hun hoofd weten. Wanneer de lln hun uitkomst op hun schrijfbordje schreven, hadden ze het allemaal verkeerd. Wij dachten dat ze het de leerlingen ging uitleggen… Maar neen, ze mochten hun schrijfbordje wegleggen.
Voor de rest is het hier echt plezant. Vorige week zijn we met twee meisjes van de foyer naar een karaoke bar gegaan. Stefanie en ik waren de enige die niet in het Frans hebben gezongen. (Door hier elke dag naar de Franse radio te luisteren begin ik de Franse liedjes ook al te kennen.) Donderdag avond zijn we met twee jongens uit de foyer naar een ‘kotfeestje’ gegaan. Daarna zijn we met een hele bende nog iets gaan drinken. We hebben eindelijk eens Guiness geproefd en we waren verrast over de lekkere smaak!
Zaterdag heeft Gregory, een jongen uit de foyer, voor ons en nog een paar mensen, een specialiteit uit zijn land klaargemaakt. Het was echt lekker!!! Volgende week is het onze beurt om iets typisch Belgisch te eten.
Nu ik toch over eten bezig ben… We eten hier elke morgen en avond in de foyer. ’s Morgens is dit een baguette met NUTELLA of confituur en chocolade melk. ’s Avonds is het redelijk gevarieerd: pasta, puree, gratinpatatjes, rijst,… met een stuk vlees of vis. In haar groenten is Monique (de kokkin) niet zo origineel. Maandag maakt ze worteltjes, die lekker zijn. Dinsdag krijgen we de overschot samen met wat bloemkool. (ondertussen zijn de wortels al een beetje overkookt). Woensdag krijgen we opnieuw wortels… maar ondertussen zijn die al een drekje geworden. ( Niet lekker!)
Ondertussen is het tijd om de lekkere worteltjes te gaan eten dus laat ik jullie.
Tot de volgende blog.
Liefs, Colette
maandag 9 maart 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten